Zuiver

15 juni 2015
Feline en Kate-5

Rustig, maar eigenzinnig design met een knipoog naar het Noordelijk halfrond. Dat is de signatuur van het merk Zuiver. Het label werd midden in de financiële crisis gelanceerd, als antwoord op de vraag naar betaalbaar design.

Trendsetter?

“De vraag of we trendsetter of trendvolger zijn is een ingewikkelde. Zuiver is trendvolger want we houden alle trends goed in de gaten tijdens de ontwikkeling van onze producten. Maar we zijn trendsetter omdat we op het juiste moment de juiste producten introduceren, vertelt mede-oprichter en art-director Caroline van Velze. Op het moment dat de trend doordringt bij het grote publiek, wil Zuiver het product in de collectie hebben. “Het is wel eens gebeurd hoor, dat we te vroeg waren. Toen we marmer zagen opkomen, introduceerden we meteen een marmeren tafel. Het duurde even voordat dit product op gang kwam”, zegt ze.  Zuiver kan dan ook erg snel op trends inspelen. Als alles op rolletjes loopt, kan er binnen drie maanden een nieuw product toegevoegd worden aan de collectie. Dit seizoen staat in het teken van koper en wit marmer. De nieuwe Time klokken zijn daar een goed voorbeeld van. Ze zijn gemaakt van natuurlijke materialen zoals marmer, maar ook van gerecycled papier.

 

Clock setting-2

 

Bestsellers

Kenmerkend voor Zuiver is de combinatie van de kleur wit met licht hout. Daarnaast hebben producten vaak een ‘twist’. Dit houdt in dat er soms accentkleuren of patronen worden toegevoegd. Alle producten worden in huis ontworpen. De absolute bestsellers zijn de Eleven wit, Tripod Wood en Two Tone tafeltjes. Caroline is zelf het meest trots op de LED-IT-BE lamp. “Het is een knipoog naar vroeger toen je van die ouderwetse uitschuiflampjes had, maar dan op de juiste manier verweven met moderne techniek”, vertelt ze.

 

Naamloos

 

Toekomst

Naast de 20 landen waarin Zuiver nu vertegenwoordigd is, droomt het label nu van uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. De merknaam wordt niet aangepast als ze over de grenzen gaan. “Het is juist grappig als mensen Zuiver proberen uit te spreken. Het zorgt voor een gezonde dosis hilariteit en je hebt meteen een gespreksopener. Bovendien past de naam echt bij onze eigen handtekening. Die kun je niet zomaar vervangen”, legt Caroline uit.

 

Eleven setting 2

 

Dutchbone

Caroline: “Vorig jaar hebben we een nieuw merk gelanceerd: Dutchbone. Voor ons werk zijn we veel op reis waar we prachtige producten tegenkomen, die qua stijl niet binnen Zuiver passen. Bijzondere handgemaakte krukjes bijvoorbeeld, het zijn vaak producten met een verhaal. De enige manier waarop we die prachtige producten op konden nemen in onze collectie was door een nieuw label op te zetten. Dat is Dutchbone.”
De collectie is een verzameling van vinden en eigen ontwerpen, geïnspireerd door onze reizen. De kussens die we verkopen worden bijvoorbeeld met de hand gestempeld door vaklieden in kleurrijke gewaden in werkplaatsen in India. Die werkplaatsen zien er echt uit als op ansichtkaarten en nee, er is geen sprake van mens onterende omstandigheden. “Het is een genot om ze te bezoeken en dat doen we dan ook regelmatig” zegt Caroline.

 

daf

 

Beleving

Zuiver werkt op meerdere plaatsen in Nederland met het shop-in-shop concept, oftewel een eigen hoekje binnen een andere winkel. Dit om je als consument zo goed mogelijk onder te kunnen dompelen in de Zuiver-beleving. Ook op het hoofdkantoor zijn verschillende kamers ingericht zodat je het merk optimaal kunt ervaren. Eén van de kamers staat vol planten, volgens Caroline komen die weer helemaal terug. In de hoek staat een grote ijzeren kooi met twee vrolijk fluitende gele parkietjes. Caroline: “Normaal staan de parkietjes bij onze lunchtafel, maar eigenlijk pasten ze wel goed bij deze kamer. Volgens mij vinden de parkieten het zelf ook wel prima. Als de muziek hard genoeg staat, fluiten ze mee.”

 

Led it be desk setting

 

Spijkerbroekenwandje

Boven in het kantoor staat een wandje dat een beetje uit de toon valt bij de rest van ambiance. De muur is bekleed met spijkerbroeken. “Dit wandje ging mee naar de allereerste beurs  in Parijs, waaraan we deelnamen. Ik krijg steeds te horen dat ik hem weg moet doen, maar ik kan het nog niet. Er zit zo veel historie in. Toentertijd gingen we naar die beurs met de instelling dat we wel zouden kijken waar het schip zou stranden. En kijk nu eens, het is nog steeds niet gestrand”, lacht Caroline.

 

Led it be wall white setting

 

Crisis

Zuiver werd bewust midden in de financiële crisis opgericht. Caroline: “Ik denk dat we destijds opvielen door de combinatie van leuke spullen met een gewaagd kleurtje en een scherp prijskaartje.” Het balletje ging pas echt aan het rollen nadat Zuiver op de beurs Maison et Object in Parijs had gestaan. “Daarna begon de achtbaanrit”, legt ze uit. “Ik was de enige die Frans sprak, dus ineens hing ik hele dagen aan de telefoon. Ik had helemaal geen tijd meer om producten te ontwerpen. Het was heel overweldigend, want we waren totaal niet voorbereid op zo’n enorme vraag. We moesten echt alle zeilen bijzetten.” Inmiddels is dat probleem opgelost. Waar Zuiver in 2011 begon met slechts 10 man, werken er nu 37 mensen op het hoofdkantoor met 2 Franstalige en 2 Duitstalige medewerkers.

 

dafdafafaddf

 

Jeugdvrienden

In 1998 richtte Arjen Lubbes Arlu op. Hij maakte maatwerk meubels en Caroline hielp hem af en toe met de styling. Ze kennen elkaar sinds de middelbare school. Het duurde niet lang voordat Caroline fulltime aan de slag ging met Arjen. Later kwamen Jaap Landsaat en Richard Halberstadt erbij, eveneens bekenden van de middelbare school. Tot 2010 runden ze met zijn vieren 4 merken. Dan is er behoefte aan focus. Alle merken verdwijnen, behalve één: Zuiver. De collectie werd vernieuwd, de website ging op de schop en er werd een mooie brochure gemaakt.
De samenwerking tussen de 4 vrienden gaat tot op de dag van vandaag nog altijd top. Caroline: “Zelfs onze kinderen zijn inmiddels bevriend geraakt met elkaar.”

 

 

Fotocredits: Zuiver

Kijk ook eens naar

Geen reacties

Laat een reactie achter