XOOON

18 augustus 2015
11136180_1568469006759524_605897776095570634_o

Voor modieus en opvallend design met een schappelijk prijskaartje kun je terecht bij het Nederlandse label XOOON. Het richt zich op mensen die jong van geest zijn. En dat heeft niets met leeftijd te maken. “It’s about your attitude, not your age”, zegt conceptmanager Nicole van Riel vastberaden.

Gat in de markt

Je wilt een mooie nieuwe bank, maar je wilt eigenlijk ook nog wel een keer de zon opzoeken dit jaar. Of je hebt echt een nieuw bijzettafeltje nodig, maar je wilt ook nog uit eten met je vrienden. Komt dit dilemma je bekend voor? Als het aan XOOON ligt, hoef je niet te kiezen. “Ons motto is ‘Room for Living’. Waarom zou je beide wensen niet kunnen vervullen ? Wij maken producten voor mensen die houden van design, maar die ook waarde hechten aan de betaalbaarheid daarvan” zegt Nicole. Daarnaast richt het merk zich ook op de zogenaamde smart-buyers. Goed geïnformeerde consumenten die op zoek zijn naar kwalitatief hoogwaardige designmeubelen, maar die niet bereid zijn om hiervoor ook meteen het volle pond te betalen. Waarom zou je meer betalen als je voor een lagere prijs even goede kwaliteit aangeboden krijgt?” vraagt Nicole zich af. Samen met het XOOON-team bedacht zij het concept 5 jaar geleden en is sindsdien verantwoordelijk voor de look and feel van het label. Ze vertelt dat er een aantal jaar geleden een gat in de markt was dat nog niet gevuld werd: “Het ging hier om de vraag naar betaalbaar design, aangeboden in een totaalconcept.

Eigenwijs

Het zijn vooral de details die het hem doen in het geraffineerde design van XOOON. Het eigenwijze karakter van het merk komt goed naar voren in de contrasterende, gekleurde biezen en stiksels. Kleuraccenten zijn dan ook kenmerkend voor het label.  “Het is een speelse knipoog. Een grijze bank krijgt heel eenvoudig een trendy uiterlijk door een oranje stiksel. Combineer hem vervolgens met een oranje stoel of fauteuil en je hebt in een handomdraai een fris interieur. De combinatie van 2 materialen of 2 kleuren is ook typisch XOOON. We combineren met gemak stoer kunstleer met een zacht stofje”, legt Nicole uit. Een absolute meerwaarde vormen ook de vernuftige snufjes die in vrijwel alle meubels zijn ingebouwd. Alle producten worden dan ook in huis ontworpen. Nicole: “Onze barkrukken zijn hiervan een goed voorbeeld. Door hun hoogte is het vaak niet eenvoudig om gemakkelijk op en af te stappen. Ons ontwerpteam heeft een barkruk ontworpen waarvan de zitting 180 graden kan draaien om de uitstap makkelijker te maken. Als je eraf bent gestapt, draait de kruk weer netjes terug.”
10854971_1561818314091260_4798982373514671631_o

Ontdek jouw stijl

Consumenten kunnen bij XOOON terecht voor hun complete interieur. Weet je niet precies wat je wilt? Maak dan gebruik van de digitale woonsmaak wijzer in de winkel. Klanten kunnen via een touchscreen scherm 10 vragen beantwoorden om zo hun stijl of smaak te testen. Aan de hand van de gegeven antwoorden wordt er een moodboard gemaakt. Zo kun je in een mum van tijd ontdekken welk interieur in jouw straatje past. Daarnaast zijn de winkelmedewerkers allemaal opgeleid om jou zo goed mogelijk van advies te kunnen voorzien. Nicole: “Wij vinden dat je moet weten wat je verkoopt. Daarom hebben wij een speciale Academy opgericht waar ál ons winkelpersoneel wordt opgeleid. Ze krijgen een product- en verkooptraining. Bovendien krijgen ze daarnaast nog trainingen over de eigenschappen en het onderhoud van stoffen- en leder.  Zo kunnen zij de klant het beste adviseren over wat ze kunnen verwachten van het product en hoe ze het moeten onderhouden.” Daarnaast zijn de werknemers goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van lifestyle. Nicole vertelt dat pastelkleuren één van de trends van het komende seizoen zal worden. Ook zullen er nog meer materialen met elkaar gecombineerd worden. Denk hierbij aan de combinatie tussen robuust leder en zacht suède, of zelfs beton in combinatie met glas. Niets is te gek!

Het kleine broertje van…

XOOON heeft in slechts 3,5 jaar tijd met succes 100 winkels geopend in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. Deze snelle expansie was gedeeltelijk mogelijk doordat het merk is ontstaan uit de kweekvijver van groothandel Habufa. Dit is een bedrijf wat al sinds 1968 pioniert in de meubelindustrie en onder meer het brein is achter het bekende merk Henders & Hazel.

Kijk ook eens naar

Geen reacties

Laat een reactie achter